Saffranskrämbullar

På första novent gjorde jag saffranskrämbullar eller kanske kallar man de nu jag när de friteras, oavsett vad man kallar de så blev de goda i alla fall. 

(null)

25 gram jäst

100 gram smör

0,5 gram saffran

2,5 dl mjölk

0,5 dl socker

7 dl vetemjöl


Vaniljkräm

2,5 dl mjölk

1 vaniljstång 

4 äggulor

0,75 dl socker

0,4 dl maizena


Ca 1 liter olja till fritering

Socker att rulla i


Smula jästen i en bunke.

Smält smöret tillsammans med saffran.

Tillsätt mjölken och värm till 37 grader.

Häll degvätskan över jästen och rör tills det löser sig.

Tillsätt socker och lite mjöl i taget, tills degen inte är kladdig.

Arbeta ihop till en deg och låt jäsa 40 minuter.

Gör vaniljkrämen under tiden ( se nedan)

Kavla ut degen 1,5-2 cm tjock och stansa ut rundlar.

Låt jäsa i 20-30 minuter.

Fritera i 180 grader på båda sidor tills de fått färg ca 1-2 minuter per sida och låt oljan få rinna av på hushållspapper en stund innan de rullas i socker.

Fyll munkarna med vaniljkrämen med hjälp av en spritspåse och tyll.

Vaniljkräm

Dela vaniljstången och skrapa ur fröna. 

Lägg vaniljstången, fröna och mjölk i en kastrull, koka upp.

Ta från plattan och ta ur vaniljstången (torka den gärna och lägga i en burk med socker som du kan mixa ihop till vaniljsocker sedan)

Vispa ihop äggulor, socker och maizena.

Häll sakta äggblandningen över mjölken samtidigt som du vispar.

Ställ kastrullen på spisen på medelvärme och vispa försiktigt hela tiden tills den blir tjock.

Ta bort från plattan och tillsätt smöret i bitar. Rör tills smöret är borta.

Häll i en skål och ställ i kylskåp.

Rör ibland för att slippa få skinn.

(null)



Kommentarer

Lämna gärna en kommentar så blir jag jätte glad. Jag svarar på kommentarerna här, du får ett mail när jag svarat.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback