Saffranswienersemlor med glasskräm

(null)


Saffrans wienersemlor med glasskräm 


0,5-1 gram saffran

1 msk kallt vatten

25 gram jäst 

1,5 dl kall mjölk

1 msk socker

1 tsk vaniljsocker

1 krm salt

1 kallt ägg

270 gram kylskåpskallt vetemjöl

150 gram smör, kylskåpskallt

Glasskräm:

2 dl grädde

2 dl vaniljkräm


  1. Blanda saffran (mald) med vatten. Låt stå i kylskåp i minst 20 minuter.
  2. Lös jästen med lite av mjölken, tillsätt resten av mjölken och vispa ner äggulan (spara vitan till senare).
  3. Tillsätt socker, salt, vaniljsocker och vetemjöl. Knåda till en smidig deg.
  4. Låt degen vila i kylskåp 10 minuter. 
  5. Kavla ut till en rektangel på ca 30 x 40 cm. 
  6. Hyvla 75 gram av smöret och lägg på halva degen. Vik ihop degen från långsidan och sedan en gång från kortsidan.
  7. Kavla försiktigt ut till 30 x 40 och upprepa steg 6 igen. 
  8. Kavla ut igen och vik sedan degen så den bli 30 x 10 cm
  9. Dela degen i 10 bitar i trianglar. Lägg på bakplåtsklädd plåt. 
  10. Låt jäsa i minst 1 timme. 
  11. Pensla med äggvitan som vispas upp.
  12. Grädda i ca 7 min på 250 grader.
  13. Låt svalna.
  14. Vispa grädden hårt och blanda ner vaniljkrämen. Vispa ihop. 
  15. Skär av toppen på semlan och spritsa ner krämen. 

Kommentarer
Postat av: Jul hos Linda

Åh, det låter så himla gott!

Svar: De blev uppskattade.
victoriajul.blogg.se

2020-11-23 @ 08:24:40
URL: http://https://julhoslinda.com

Lämna gärna en kommentar så blir jag jätte glad. Jag svarar på kommentarerna här, du får ett mail när jag svarat.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback